Når butikkerne ikke kan have fysisk åben, må man jo finde alternativer. Derfor valgte handelsforeningen City Kolding at arrangere en ny form for live salg for byens butikker: Sofa Shopping.
Konceptet går ud på, at butikker fremviser udvalgte produkter på en livestream på Facebook, hvilket giver seerne mulighed for at købe produkterne via kommentarsporet. Med citychef Mette Schumacher som vært bevægede vi os igennem byen, og besøgte de forskellige butikker. Livestreamen blev sendt på handelsforeningen City Koldings facebookside, som i skrivende stund har 7,500 følgere.
Konceptet skaber både mersalg for butikkerne, men gavner også handelsforeningen sociale medier, som på denne måde når ud til mange nye mennesker.
Vores rolle i Sofa Shoppingen var selvfølgelig bag kameraet. I samarbejde med Mazur afviklede vi lyd og billede under den 2 timer lange livestream. Streamen kan ses her. Læg mærke til kommentarsporet i løbet af videoen.
Kolding UgeAvis bragte lørdag d. 25/2/2021 en artikel om konceptet – og vi kom endda på forsiden.
Artiklen kan desuden læses på ugeavisens hjemmeside her.
Hvilken effekt har livestreaming på sociale medier?
Livestreaming på sociale medier er guld værd – især til et koncept som Sofa Shopping. Folk interagerer meget mere med livestreams end normale videoer, og derved finder Facebook ud af, at dit indhold er interessant. Derfor vil Facebook forsøge at sprede dit indhold til endnu flere mennesker. Det er dét vi kalder organisk vækst. På City Koldings tidligere videoer fik de typisk 20-40 likes og få kommentarer. På Sofa Shopping-videoen har de fået over 250 likes og 600 kommentarer. Videoerne ligger desuden på omkring 9000 visninger.
Når en livestream er færdiggjort på Facebook, bliver den tilgængelig som en helt almindelig video, så folk har mulighed for at se den igennem igen.
En livestream kan derfor være en oplagt mulighed for at variere sit indhold, hvis man ikke har behov for at efterbehandle videoen. Tøv endelig ikke med at kontakte os, hvis vi skal hjælpe dig med en livestream.